Thursday 11 August 2011

Nasihat dari Ulama kepada Pemimpin


Syaiban al-Ra‘i berkata kepada Harun al-Rasyid: 
“Wahai Amir al-Mukminin, andainya engkau bersahabat dengan orang yang menjadikan engkau rasa takut sehingga engkau merasa aman lebih baik dari engkau bersahabat dengan orang yang menjadi engkau rasa aman sehingga menyebabkan engkau mendapat ketakutan”. 

Tanya Harun al-Rasyid: 
“Jelaskan maksudnya untukku”. 

Jawab Syaiban: 
“Sesiapa yang berkata kepada engkau: “engkau bertanggungjawab terhadap rakyatmu, takutlah Allah” lebih baik dari orang yang berkata “Kamu daripada kaum keluarga Nabi diampunkan dosa kamu, kamulah kerabat Nabi!”.

Maka menangislah Harun al-Rasyid sehingga mereka yang berada di sekelilingnya bersimpati kepadanya. 

Kata Syaiban lagi: 
“Wahai Amirul Mukminin, apabila saya bercakap, saya bimbangkan tindakan kamu terhadap saya. Jika saya diam, saya bimbangkan bahaya menimpa kamu. Maka saya utamakan kebimbangan bahaya menimba kamu lebih daripada kebimbangan tindakan kamu ke atas saya”. 

(Ibn Muflih, Al-Adab al-Syar‘iyyah, 1/198, Beirut: Muassasah al-Risalah).

Nota Kaki:
Harun Al-Rasyid adalah Khalifah Ke-5 Dinasti Abbasiyyah. Baginda yang menaikkan ketamadunan ilmu Islam dengan pembinaan Baitul Hikmah

Harun Al-Rasyid

No comments: