Friday 11 March 2011

Proper Language

Just now aku ade chat ngn manusia through FB chat. Aku jenis org tegor aku then I'll proceed the conversation.

But apa yg menjengkelkan adalah when manusia menggunakan bahasa yg sukar di pahami! I don't know whether die tidor dalam class bahasa melayu sepanjang di sekolah kot.

Tolonglah guna proper language dalam conversation dengan aku even dengan org lain. Some terms aku boleh paham, ye lah aku tau korg ada 'bahasa sastera' sendiri, but some 'bahasa sastera' korg aku mmg sukar paham sbb aku TAK pernah ambil subjek 'bahasa sastera' korg!

Lagi satu yg annoying dalah bila:
"Nape" tukar jadi "Napea"
"Ape" tukar jadi "Apea"
"Ble" tukar " Blea"
Common la.. Guna la usual word tak boleh ke?

Lagi satu, boleh x jawab soalan directly? Macam jawab soalan exam?
Ni aku tny "Umor brape?"
Anda jawab:
"Bapea u nak? i 16. ckp u nk ckp adik 2. I da kakak ok"
What the hell! Pe bende kau ckp pn aku x paham. Kakak kepale bana kau! Tak boleh jwb elok2?

Ermm..apalah masalah masyarakat muda skrg ni? Patotlah ramai budak sekarang kurang ajar ngn mak ayah, siblings, relatives, kawan2, guru2, dan orang2 lebih tua dari kita.

Ingat adab tu kene jaga. Nabi ajar kita untuk menjaga adab dan tutur kata. Bak kata pepatah:
"Kerana mulut badan binasa"


N.A.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments: